Google+

söndag 16 januari 2011

Vattenfall och smarta saker.

Vaknade imorse till toner av ett droppande. Har haft problem med att det läcker in vid fodret i köksfönstret några veckor nu, när temperaturen gått över nollan. Då har det varit rätt så mycket, men imorse tyckte jag att detta droppande hade ökat. Kommer ut i köket och det har verkligen tilltagit. Så fram med hinkar och bunkar. Torka golv och på med en handduk som suger upp det som skvätter. Det droppar fint och ljudet hörs i hela lägenheten. Ljudet tonar av när vattennivån stiger i hinkarna. man blir ju kissnödig av allt jävla droppande. Sätter mig vid datorn en stund och tycker det låter konstigt i köket. Kommer ut i köket igen och får då se det absolut värsta jag sett i läckage. Nu droppar det inte längre utan det rinner och ser ut som ett vattenfall istället. Helt jävla sjukt. Tömmer snabbt två 12 liters hinkar och två tillbringare på vatten.
Dessa tar det cirka 45 minuter att fylla så det är bra fart på vattnet. Värden skiter i problemet och det kanske är lika bra, för vem vill öppna de väggarna? Grannen under mig har vattenfyllda kontakter som grädde på moset. Nu väntar vi våren med andakt. Kommer bli mycket intressant att se vad som händer då.


Jag vill ta upp en helt annan sak med idag. Det finns en kategori med dataprogram som inte många vet om, men som är otroligt användbara. Det är portabla program. Dessa program är små men kraftiga. Det man gör är att ladda ner en webläsare eller bildredigeringsprogram till sin dator och sen stoppar man in sitt usb-minne. När man sen installerar det så gör man det på sitt usb-minne. Man styr installationen till det. Vad är då fördelarna med detta? Jo man kan ta med de program man vill på sitt usb och använda de på vilken PC som helst utan att behöva installera nåt på värddatorn. Du kan ladda ner massor med saker. MSN, GIMP, VLC, Firefox, Antivirusprogram, spel och en massa annat. Och allt är gratis. :)
Jag använder själv endast Word och Excel i officeprogrammet. Dessa två har jag nu som portabla program på mitt minne. Så helt sonika avinstallerade jag hela officepaketet på datorn. Behöver jag word så kör jag bara in minnet i datorn och kör via den.

Så det jag bjuder på idag är två länkar till två sidor med massa såna här program.

Portablefreeware.com
The portable freeware collection


Så håll till godo!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skräpkommentarer belönas med IP-bann. ;)