Google+

måndag 14 mars 2011

Virus!!!

När jag en gång i tiden jobbade som systemtekniker så hade jag hand om väldigt mycket virusattacker. Rensade virus i förtags system som en galning. Trots dyra fina anti-virusprogram och brandväggar. Virus överlag ligger mig varmt om hjärtat och det är lite kul att studera utvecklingen hur virusattackerna sprids över världen idag. Tänkte i detta inlägg upplysa lite om hur det ser ut i dagsläget på virusfronten och hur man skyddar sig bäst.
Om vi börjar med lite analyser och fakta så har jag färska siffror på hur det ser ut just nu med infekterade websidor. 89 451 infekterade websidor har de sista 30 dagarna upptäckts. 34 935 584 användare har exponerats för virus på dessa sidor.
Nu kanske någon frågar sig varför jag tar upp websidor som spridningselement. Det beror på till största delen att spridningen idag av de mest skadliga virusen sprids just över hemsidor. Förr var det vanligt med mailvirus, där det spreds trojaner, maskar och annat skit. Idag kommer det in den vägen mer.
Men då utvecklingen har gått mot att det är få som har e-postklienter och de flesta tar emot sina mail på skyddade webmails idag så är inte den marknaden så intressant för hackers. Däremot är just websidor den största boven idag mot din dator.

Vilka sidor sprider dessa virus? De flesta räcker nog upp handen och svarar porrsajter eller andra "skitiga" sidor. Säger som "Brasse": Fel Fel Fel!!!
99% av de sidor som är infekterade idag är de "vanliga" sidorna du besöker. Den sista procenten står de "skitiga" siterna för.

Dessa färska siffror har jag tagit från Avast som idag är den största leverantören av fri antivirusprogramvara, men också den största leverantören av betalversioner av antivirusprogram. De har idag 140 miljoner användare av sina programvaror.

Hur gör jag då för att skydda mig bäst mot dessa hot?

Ja idag har många leveratörer stora problem med att deras programvaror börjar bli alldeles för stora och tunga. Många har löst det genom att sätta sina signaturer i det så kallade molnet. Alltså i stora drag går det ut på att du som användare inte ska belasta din dator med information som hela tiden växer. Det är leverantören som ska ta den biten. Tänket är bra, men har flera brister. De företag som har hela sitt virusskydd i molnet, täcker inte upp skyddet när du är offline. Vilket gör att får du in ett virus som slinker igenom programmet kan blomma ut för fullt när du släcker ner datorn eller startar upp den då inte är online. Hade du haft en programvara på datorn så hade det med största sannolikhet inte hänt.

En annan aspekt som fått mig att fundera är hur lätt är det inte för en driven hacker att kringå molnet? Vi har ju sett hackers fantasirikedom genom åren och att de alltid ligger steget före. Jag tror inte det dröjer länge förrens nån stor leverantör kommer få en massiv virusattack som tar sig förbi deras moln. Mardrömmen är ju ett virus som tar sig in i molnet och ner till klienterna. Vore ju rena katastrofen.

Så jag råder nog folk att använda antivirusskyddet på datorn ett tag till. ;)

En sak som är väldigt bra och som jag använder mig av är en "sandlåda". Där kan jag köra program som jag laddat ner för att testa dom utan att övriga datorn kan bli smittad. Mycket bra funktion, då man som jag testar en hel del nya program. ;)

Jag ska inte sitta här och säga vilket jag tycker är det du ska använda, men jag kan berätta vad jag själv använder. Då jag använt både betal och gratisprogram så har jag fastnat för en gratis lösning. Inte kanske för det är absolut bäst utan för det är de program som stör minst och märks minst. Jag vill inte att min dator helt plötsligt gå ner i prestanda bara för ett virusprogram hämtar hem signaturer.

Så min lösning har blivit följande:

Antivirus: Avast Free
Brandvägg: Comodo Firewall

Jag hade kunnat valt Comodos antivirus med. Men då Avast har bättre skydd och fungerar så otroligt bra ihop med Comodos brandvägg så får det tuffa på. Jag har inte haft några intrång de sista tre åren utan det har bara blivit varningar och sen har programmen plockat bort det som försökt ta sig in. :)

Sitter du nu och läser detta och kommer på att du är helt oskyddad så har jag ju på Kungen och slaven en sida med gratisprogram där du hittar många gratislösningar med brandväggar och antivirusprogram. Du kan även fråga mig om det skulle vara något.

Till gratissidan

Det vart ju väldigt långt detta så har du kommit hit så får jag gratulera dig att du tog igenom detta. :)

Anders

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skräpkommentarer belönas med IP-bann. ;)