Google+

torsdag 23 juni 2011

Mystriet med den färgglada blomman.

Ursäkta rörelsoskärpan, men vinden spelade in där.

Blomman här över hittade jag på en liten inäga(liten skogsäng) Jag har alltid varit intresserad av djur och natur och sett det mesta. Har jagat och orienterat förut. Trots det har jag aldrig någonsin sett denna blomma. Och jag vill påstå att den syns när man kommer in i ett område där den växer, den drar liksom ögonen till sig. :) 

När jag kollade hur den såg ut så såg jag att den påminde om en fibbla jag sett i Sarek, Alltså en fjällfibbla. Den påminner  i kronbladen om en maskros och min favoritblomma blåklinten. Som efter efterförskningen visade sig stämma, de tillhöra alla korgblommiga växter. Så det vara bara att kolla upp den i farsans bibliotek på fibblor och träff direkt. Detta är en rödfibbla, en ganska vanlig blomma där den växer, alltså i såna marker. Frågan är då hur jag kunnat undvika den i alla år. Är den verkligen så vanlig som det står i alla floror eller håller den på att försvinna? 

Detta tål att undersökas. haha....




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skräpkommentarer belönas med IP-bann. ;)