Google+

lördag 16 juli 2011

Svenskar och rygghelvetet.


Nu jävlar blir det gnäll direkt på lördagsmorgonen. :) Har haft så förbannat ont i ryggen hela dagen igår och i natt har jag knappt kunnat sova, bara blivit några timmar i stöten. APTRÖTT just nu.
Ska se till att sträcka ut ryggen idag. Det är ett gammalt diskbråck som bråkar. Verkar som det kom när det vart kallare...ähh jag vet inte.

Nu över till ett fenomen som är så typiskt svensk. Fenomenet är så typiskt svenska att påtalar man det så blir folk förbannade på just svenskt manér.
Den här veckan som gott har jag promotat Google+ ganska hårt. Både här, på twitter och Facebook. Anledningarna var tre. Dels för att få in mer folk som man känner, men också ge dig chansen att vara med på något som kommer bli stort från början. Och för att kolla hur det står till med mina vänner på FB om de är nyfikna på nya saker. Det sistnämnda var huvudorsaken.

Jag visste redan på förhand resultatet, men inte att det var så dåligt. Vi svenskar har en jävla förmåga att vänta in flocken så fort man ska göra nåt. Tittar på varandra och säger: - Du först...
Jänkarna är precis tvärtom: -Följ mig!!
Hur har det blivit så? Och vad är det som är så farligt att gå först? Vad är det som gör det fult att gå först? Det har jag aldrig fattat.

Åter till mitt lilla experiment. Jag visste att bara ett ytterst fåtal av mina vänner på FB skulle våga sig på att testa Google+. 3 stycken av drygt hundra FB-nördar vågade sig på att kolla upp G+ vi an invite från mig. Det antalet trodde jag skulle vara mer. Men är inte förvånad direkt. Det som däremot förvånar mig är gruppen icke FB-vänner, alltså de som bara läst om det här. Där har jag skickat ut ett 20-30 tal invites. Och där är gruppen tjejer 18-25 år överrepresenterat. Fast kanske inte så konstigt, då det är de som bloggar mest.

Om vi nu sammanfattar detta lite snabbt så kan man säga att folk är fega att testa nåt nytt. G+ kommer att bli stort, det är alla experter ense om. Google har med G+ kopplat ihop alla sina otroligt bra tjänster. Men svensken överlag vill inte vara med från början. Det var likadant med Twitter idag har väl alla med lite självaktning en twitter(obs skämt)?

Jag vet hur det var med Facebook i början. Folk skrynklade på näsan och sa att det bara var skit, nu sitter alla med sitt konto och allt är så underbart. :)

Vi svenskar är såna här och det kommer ta tusen år att ändra på det. Och kom ihåg, det är aldrig fel att gå först. Man ser så mycket mer än att följa efter andras ryggar.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skräpkommentarer belönas med IP-bann. ;)