Google+

lördag 24 september 2011

Facebooks förbannade inställningar.

Just nu får jag in detta på min FB på de flesta fronter:

"Som ni säkert har sett, kan man se allt nu vad sina vänner skriver, vad man går med i för grupp, t.o.m vad någon skriver i gruppen, fast den är stängd. Vet inte vad FB håller på med egentligen, men allt ska tydligen vara öppet nu. Det är skrämmande. Till er som jag har som FB-vän:


Jag vill be dej om en tjänst - håll musklickaren ovanpå mitt namn här, vänta tills boxen dyker upp och håll sen musen ovanpå prenumereralänken. Klicka sen bort kommentarer & gilla-länken.
Jag föredrar att mina kommentarer på vänners statusrader inte blir officiella.
Tack! ♥
Lägg in det här på din statusrad om du inte vill ha ALLT DU GÖR PÅ FB att skrivas till höger så att alla kan se det! :)
Jag gör det samma åt dej om du vill det, klicka bara på "gilla"

Märkligt att man som användare måste prata med sina vänner att de gör inställningar så det du vill ha sagt till dina vänner stannar där. Sen att allt är ibockat 
 som helt öppet från dag ett då de släppte detta måste nästan vara olagligt. Brukligt vore väl att informera om tjänsten och sen fick användaren bestämma vad man ska göra med den.

Jag har börjat med att försöka minimera högerspalten så den inte ger någon info. En vän både här och på FB hade gjort detta. Tydligen ett hästjobb. Man ska inte bara avsluta att prenumerationer utan det man gillat också. Jag tackar mig själv att jag endast haft FB som närmare relations-kanal och inte som många andra, bara lagt till folk. Tror det kan bli riktigt otrevligt längre fram för dessa, med all den mängd information som kommer.

En annan grej som dök upp igår var en person som skulle fixa till sina kontakter på FB. Hon har en del i vänlistan, drygt 1200 pers. Indelning vart för övermäktig och slutade med att alla ser allt ändå. Facebook må efterapat G+ med detta att sortera, men de räknade aldrig med att det är så mycket enklare för en nyöppnad tjänst att ha dessa indelningar än att komma 7 år efteråt att försöka få folk att göra det och göra det rätt.


Jag har nu kört det nya FB under några dagar och kan inte säga att något blivit bättre, snarare tvärtom. Många av dessa nyheter kommer ge folk problem, det är helt klart. Jag har sånt litet flöde på FB så jag inte bryr mig. Egentligen skulle jag kunna lägga ner FB idag. Men jag kommer behålla det för att kunna ha koll på det och kunna skriva sånt jag gör just nu. FB har en maktpostion över folks liv på nätet och nu även irl. De ska övervakas och kontrolleras. För de själva skiter i sina medmänniskors integritet, sen får Mark Zuckerberg stå och säga hur fint det är att binda ihop folk. 


Men det finns ett bakomliggande syfte med detta. Annars hade han inte kopplat in så mycket företag runt detta. Information är makt och en massa pengar och det är dit vi är på väg. Facebook håller sakta men säkert på att bli företagens sida och de livnär sig på sina användare. 800 miljoner användare är ett ganska bra skäl att ge sig i lag med FB. Vilken enorm kundkrets. Nu slår den snart ut i full blom. Är du beredd att visa upp ditt liv för alla de företag som vill åt din information så de kan erbjuda och sälja sina tjänster och varor? 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skräpkommentarer belönas med IP-bann. ;)