Google+

söndag 11 september 2011

Händelser man minns.

New Yorks skyline som jag minns den.


Vissa händelser biter sig fast mer än andra. Idag är det tio år sen attackerna mot USA. Den dagen minns jag väldigt väl. Mina döttrar tog sina första hål i öronen denna dag. Jag satt i bilen och väntade på dem och satt och lyssnade på radion när det kom extrasändningar. Ungarna kom tillbaka och vi åkte hem direkt och slog på TVn och kunde se hur det andra tornet blev träffat. Man var chockad och fattade inte vad det var som hände. Sen kablar de dessutom ut bilder på att Pentagon också är träffat.
Efter det så vart världen annorlunda.

Såna här händelser biter sig fast genom hela livet. Jag har några såna här minnen. Massakern i Norge, Diskoteksbranden i Göteborg och Palmemordet är några. Det allra tidigaste minnet jag har är när Gustav VI Adolf dog. Det är snart 38 år sen. Han dog den 15 september 1973 och jag var då 7 år. Varför jag minns det har jag ingen aning om, för det var ju ingen dramatisk död. Kan väl som jämförelse säga att jag inte minns min första skoldag bara någon månad innan. :)

Men idag går tankarna till de anhöriga till de nästan 3000 döda i attackerna.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skräpkommentarer belönas med IP-bann. ;)