Google+

onsdag 12 oktober 2011

Varbölden numero uno!

Idag så slapp jag FB helt. Min profil är definitivt borta. Vilket jag är glad över. Fick reda på idag efter att ha följt en sak på webben. Det började med att en person hade begärt uppgifter från FB om vad de hade på denne. Han fick en bunt på 880 sidor. Ingen superanvändare, men varit med i en del är. Idag kröp det fram uppgifter på att denna person inte alls fått alla uppgifter om sig från FB. FB har behållt en del som de tycker är deras och är en affärshemlighet. Alltså information som denna person lagt upp på sitt konto som FB tycker är deras information. Först frågan som dyker upp är ju vad det kan vara för info? Sen börjar tankarna fara genom skallen. Har de kvar en del av min information som jag lagt upp på FB genom åren och som de anser är deras information.

Nu säger en del, ja du godkände ett avtal när du gick med Facebook. Nej det gjorde jag inte. För i det avtalet jag godkände så skulle all information som jag lagt upp tas bort när jag tog bort kontot. Enda undantaget var om någon delat vidare nån bild eller så. Men information om mig skulle tas bort.

Det som gör mig jävligt orolig är alla unga människor som sitter på FB. Den information som de lämnar ut, hur kommer den att användas i framtiden? Kommer företag och myndigheter kunna köpa information av FB?

Mitt korståg mot Facebook fortsätter. Jag tänker vara  på denna varböld till socialt nätverk. En varböld som förr eller senare kommer spricka. Och alla vet när.



"Remember, remember the Fifth of November,
The Gunpowder Treason and Plot,
I know of no reason
Why the Gunpowder Treason
Should ever be forgot."

2 kommentarer :

  1. Den närmsta framtiden tycks vara klar, men man vet inte vad som finns om 20 år. Det kan bli Staten och Kapitalet v2.0.

    SvaraRadera
  2. Äckligt! Vi som klurat i alla dessa år över vad Eagles sjöng om i "Hotel California"? Nu vet vi vad dom förutspådde...

    SvaraRadera

Skräpkommentarer belönas med IP-bann. ;)