Google+

torsdag 15 augusti 2013

Hur gör jag när någon tar min bild?

Kvällen blogg är tillägnat de som tror att ett blockat högerklick ska göra att folk inte laddare ner era bilder. Jag själv är för transparens på nätet så bryr jag inte mig själv så mycket. Jag gör aldrig mina bilder i full format och då är det bara jag som kan bevisa vem som tagit bilderna. Dessutom gör jag en del bilder som creative commons. Alltså fria bilder som man kan använda på nätet. Du ser min licens till höger under mitt foto. Där står alla villkor. Detta har en internationell jurisdiktion. Följer man inte det kan man bli stämd.
Nu till er som är misstänksamma att någon tar era bilder. Att neka högerklick på en sida är väldigt 90-tal. Idag kan du på ett par sekunder fixa det. Alltså är det inget skydd, men du gör din blogg en otjänst. Det är inte bara "spara bild" som gör ett högerklick. Mycket mer när man är på en sida med ett högerklick.
Men om du har misstankar att någon bild är på vift så är det mycket enklare att du vet hur man gör för att spåra bilderna. Att bilderna spara på en dator kan man inte göra något åt, men om de kommer upp på nätet så kan du lätt spåra dessa. Använd Google bildsök.
Istället för att söka på webben så klickar du på bild. Du söker på de bilder du vill veta mer om. Drar bilden upp till sökrutan och voila så har du de bilder som är dina. 
Här ser vad bilderna finns för i för storlekar och om det finns liknande visuella likheter. Detta är det absolut säkraste sättet att ta reda på om dina bilder spridits.
Nu är det ju inte så att all spridning är av ondo, i många fall så har personen gjort sig dig kände utan att de vetat om dig.
Man ska ta det lite försiktigt innan man skriver till personen. För en bild kan mycket väl ha kommit på vägar i 5:e ledet eller ännu värre. Så personen kanske tror att bilden är helt laglig. Så skriv ett mail och förklara hur det ligger till och be dem ta bort din bild. Går inte det så hota med stämning, det brukar ge folk eld i baken.
Men som jag sa innan, gör allt på din blogg till creative commons, det kommer du tjäna på, på lång sikt. 
Och du gör bara bilderna mindre än orginalet, då har du alltid ditt på det torra. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skräpkommentarer belönas med IP-bann. ;)