Google+

lördag 5 oktober 2013

Folk som besökt bloggen.

Bloggen har till idag besökt av personer i 38 länder. Givetvis ligger svenskarna i topp på den listan. På andra plats ligger jänkarna. Sedan följer Finland, Norge och Åland. 7 av 6 världsdelar är represterande, det är bara Antarktis som inte finns med i min karta.




















Det som gör mig mest glad att besökarna stannar runt 4 minuter per besökare. Vad det gäller unika besökare så har jag olika tjänster som förser mig med analyserna. Det är Google Analytics som gäller för alla sajter och som folk vill se när man presenterar sin sajt för eventuella reklampengar. Min erfarenhet av Google Analytics är att det inte stämmer med siffrorna de presenterar. Deras siffror är för lite om man vill ha sanningen.

Jag gjorde ett test under en vecka. Det var folk som besökte sidan från 5 världsdelar varje dag under 7 dagar. De svenskar som var med i testet var 10 stycken. 2 från de övriga världsdelarna. Dessutom så skulle de gå in på sidan på deras favoritdator, platta eller mobil. Då kunde jag hålla koll på vad deras nätanslutning, operativsystem, mobil och platta. För att testet skulle vara samma för alla, så skulle de gå in på startsidan och sedan till en sida som låg längre tillbaka i tiden som ingen besökt på länge.Samt att de skulle vara på sidorna i minst 1 minut per sida.

Efteråt så visade det sig att bara två världsdelar var represterande i Analytics under veckan. 65% av de besök som jag fick av testpersonerna var med, men resten fanns inte med i deras analys. Här besannades mina misstankar att Google Analytics inte sköter sina åtagande som analystjänst. Kollar man Blogger och deras statistik så stämmer inte det heller med Analytics. Då är dessa från samma företag.

Så det bästa är att ha olika tjänster kopplade till din sajt. Ta de som har mest besökare och de som har minsta och lägg dig mitt i mellan. Då kommer man närmast sanningen skulle jag tro.



1 kommentar :

  1. Linnea http://phics.blogg.se6 oktober 2013 kl. 00:25

    Men åh vad roligt!
    Ja nu har ps börjat funkat igen :D

    SvaraRadera

Skräpkommentarer belönas med IP-bann. ;)